Sunday, July 23, 2006

Keräilijä

Mitä se yleissivistys on? Pahimmillaan pintapuolista hötötietoa vähän kaikesta, päntättyä osaamista ilman ymmärrystä - ilmiselvyyksiä, ensyklopediatietoa. Yäks. Tässäpä uskontunnustus, jonka voi tehdä täysin rinnoin: Olen friikki tuhat kertaa mielummin kuin yleissivistynyt!

Olen koko pienen ikäni ollut laiska hoitamaan muodollisia velvollisuuksia. En siksi, että olisin luonnostani saamaton - prioriteettini vain ovat toisaalla. "Poissaoleva" on aina ollut päällimmäinen kommentti niin opettajieni kuin työnantajieni huulilla. Olen vakuuttunut siitä, että omien intressien seuraaminen on tärkeintä, ja siksi olenkin suunnannut voimavarani "väärään" paikkaan "väärällä" hetkellä. See what I mean?
Kun piti opetella kertotaulut, tutkin muotihistoriaa. Kun piti opetella ulkoa Euroopan joet, luin vuosisadan vaihteen veijaritarinoita. Kun piti soittaa etydejä, improsin klezmeriä. Kun piti lomailla, istuin taidehistorian luennoilla. Kun piti lukea Anna-Leena Härköstä, luin Miltonia. Kun piti päntätä ruotsin kielioppia, pänttäsin Hugon runoja ranskaksi. Kun piti ilmoittautua terveystiedon tenttiin... noh ...kuten kaikki tiedämme, minulla oli parempaa tekemistä.
Terävästä mutta oikukkaasta vintiöstä lähtien (ja toki olen samanlainen edelleen) olen kerännyt tietoa, kertomuksia, visuaalisia ärsykkeitä, osaamista, ymmärrystä, kielitaitoa ja kompetenssia joka ei ole ollut tarpeellista. Olen naiivisti uskonut pystyväni joskus tekemään tästä osaamisesta tarpeellista - päättelin, että jos tiedän suunnilleen sen mitä muutkin ja paljon enemmän joistakin asioista, minulla on uniikki panos lisättävänä työhöni ja saan lisäksi tehdä mieluisia asioita.

And lo! There dawned a day...

Tänään katsahdin tulevien ja menneitten työtehtävien listaa. 1900-luvun alun maalauksen väärentäminen epookkielokuvaan, vanhan musiikin soittaminen klubilla, alternatiivimuotinäytöksen suunnitteleminen ja järjestäminen... Erityisosaamiseni alkaa pikkuhiljaa tuottaa mielekkäitä projekteja lähes joka saralla! Olen saanut upeita ehdotuksia joista olen tarttunut mieluisimpiin, saan tehdä asioita omalla tavallani ja monissa projekteissa (joskaan ei kaikissa) minun tapani on toimiva ja tuottoisa (ei rahallisesti, mutta henkisesti).
Nytpä siis lisää puuta pesään. Vielä kun olisi kirjoitettavaa... aikanaan, kaikki aikanaan.

Muotinäytöksessä on monta hauskaa elementtiä.
Ensinnäkin - pääsen kouluttamaan ihmisiä, kertomaan asioista joista tiedän enemmän. Muodin historiaa ja nykypäivän alakulttuurien sovelluksia. Skarpeimmat saattavat jopa oppia tai kiinnostua! Toiseksi - pääsen kouluttamaan itseäni. Saan perehtyä aiheeseen, tehdä tutkimusta, puuhailla. Kolmanneksi - oma luova panokseni on olennainen osa lopputulosta. Tärkeäntärkeää. Jos tuntisin oloni opetetun apinan korvikkeeksi tai palkolliseksi, lopahtaisi kiinnostukseni yksintein.

Pelkään pahoin, ettei minusta koskaan tule hyvää työntekijää.
Mutta kenties hyvän työn tekijä? Mikä miellyttävä ajatus!

No comments: